Pracuj z nami

NEWS

#MeetOurCrew - Marek Rapacz

Marek Rapacz - Techramps konstruksjonsformann Snow Rider som tidligere måkte hopp ut av snøen og nå støper betong til de største skateparkene i Polen. Marek Rapacz, anleggsleder hos Techramps, har vært involvert i mer enn 30 prosjekter og er fortsatt sulten på mer. I et intervju med oss forteller han om hobbyene sine, harde dager på byggeplassen ... og betongpumpespøker! Hva var den første skateparken du bygde sammen med Techramps-teamet? Hvordan vurderer du dine første betongminner i ettertid? Jeg har bygget skateparker i 5 år. Det første prosjektet jeg deltok i, var en skatepark i Dąbrowa Górnicza. Det var en stor utfordring for meg, for selv om jeg hadde mye erfaring med \"konstruksjon\" og betongarbeid, hadde jeg aldri sett en skatepark bli bygget. Jeg vokste opp i en liten landsby mellom Luboń- og Szczebel-fjellene. Selv om det for tjue år siden ikke fantes noen skatepark i umiddelbar nærhet, ga disse to fjellene mange muligheter til å leke i snøen om vinteren. Det var i bakkene på disse fjellene at jeg gjorde mine første hopp i snøen. Først hoppet jeg på ski. Så begynte jeg å stå på snowboard, noe jeg har gjort i 17 år. Jeg har alltid elsket følelsen av treghet og frihet. Jeg elsker adrenalinet jeg kjenner i luften når jeg hopper. Hoppene ble større og større år etter år. Når vinteren tok slutt, visste jeg ikke hva jeg skulle gjøre med meg selv, det var alltid noe som manglet. Etter hvert dukket det opp andre aktiviteter: paragliding, hopping i vann fra store høyder og fjellturer. I løpet av disse aktivitetene lette jeg etter nye steder å ha det gøy om vinteren. Techramps-teamet under byggingen. Hadde opplevelsen av å måke inn humper en innvirkning på hvordan skateparken fikk en \"jevn\" form? Jeg tror at det å måke hindringer ut av snøen til en viss grad har påvirket arbeidet mitt. Det er i hvert fall lettere for meg å forestille meg sluttresultatet. Jeg er også klar over hvordan en liten ujevnhet, kombinert med høy hastighet, kan bli et stort problem når man står på skateboard. Jeg husker at etter den første støpingen i Dabrowa Górnicza syntes jeg at det ble helt fantastisk! Det var da jeg begynte å bygge skateparker. Hvordan havnet du i en så nisjepreget del av byggebransjen? Påvirket snowboarding som tidsfordriv karriereveien din? Jeg fant veien til Techramps gjennom en annonse som dukket opp på Facebook. Jeg la ikke skjul på at jeg kom til intervjuet med et ønske om å bygge snowparks. Jeg assosierte selskapet med nettopp denne aktiviteten og endte opp med å bygge et skateplaza, og det angrer jeg ikke på! Siden den første ferdigstilte Techramps skateparken har mye endret seg. Vi har forbedret mange ting, vi har mye mer utstyr, og sammensetningen av teamet som jeg faktisk startet dette eventyret med, har endret seg. Endringene har også påvirket stillingen min. Som formann er jeg ansvarlig for å lede teamets arbeid. Noe av det vanskeligste med denne jobben er å opprettholde gode relasjoner innad i teamet, for vi tilbringer mye tid sammen - vi spiser, jobber og bor sammen! Konflikter oppstår, og det er uunngåelig. Det er viktig at alle har mulighet til å slappe av og ta en pause fra arbeidet på fritiden. Det er krevende å jobbe med betong, det kan til tider være veldig tøft, og hvis du har familie, krever det mange oppofrelser fra begge sider på grunn av utplasseringene. Samtidig er arbeidet ekstremt givende. Kontrasten mellom byggeplassen og sluttresultatet, dvs. objektet som er klart til å overleveres, gir en utrolig glede og et stort wow! Når du vet hvor mye arbeid hele teamet har lagt ned, hvor mye svette som har blitt utgytt under arbeidet, er det desto mer tilfredsstillende når du ser på det endelige resultatet av prosjektet, at du har fått være med på det. Marek i sitt rette element - på snowboard! Før skateparken bygges, gjør teamet designet klart til bruk. Hvordan er sammenstøtet mellom arbeidet på papiret og virkeligheten? Programmet SketchUp, der 3D-designene lages, har stor betydning for byggingen av skateparken. Det er alltid lettere å meisle ut noe i betong hvis man kan se det i 3D på forhånd. Nå får man ganske detaljerte tegninger som gjør at man kan se mye. Å gi form til figurene er et av de mest interessante øyeblikkene. Det er gledelig at det er stor tillit til teamet når det gjelder arbeidet. Alle i Team Concrete vet hva som er deres oppgave. Mye tid går nå med til å planlegge de neste byggetrinnene. Det gjør det hele mye enklere og skaper mindre stress senere. Vi pleide å bygge skateparken i Puławy på grunnlag av tegninger som ble vist på telefonen! Det virker rart nå, men jeg pleide å få de fleste tegningene på e-post. Det var slik en av de største skateparkene i Polen ble til. Et øyeblikks hvile på byggeplassen. Den tøffeste dagen på byggeplassen? Jeg tror at den tøffeste dagen var byggingen av skateparken i Wroclaw og støpingen om natten! Pumpen vår klarte ikke utfordringen, og 5/6 betongkar blokkerte en enveiskjørt vei i sentrum av Wroclaw i tre timer. Jeg husker at alle ville ha noe av meg, og jeg ville bare sove (ler). Hele aksjonen ble avsluttet rundt kl. 03.00, og det kostet meg mye stress og sannsynligvis grått hår! (ler) Jeg har vært involvert i mer enn 30 prosjekter nå, og ingen har vært som det forrige. Det er også fordelen med denne jobben, den er ikke ensformig. Riktignok er noen hindringer, som for eksempel banker eller kvartaler, standarder som går igjen i prosjektene, men de har alltid en annen utforming eller størrelse. De må alltid angripes individuelt. Dette arbeidet blir ikke kjedelig, det skjer alltid noe! Hvilken skatepark er du mest stolt av? Jeg har ingen favorittskatepark, selv om jeg husker veldig godt: Pulawy, Kąpielowa street i Krakow, Brzeszcze, Bystra Podhalańska. Jeg tenker også ofte tilbake på Wroclaw, der jeg tror det begynte med å tilføre farge til prosjektene, noe som gir liv og karakter til de grå skateparkene. Foretrekker du å bygge ut fra en mal eller freestyle? For vårt team starter byggingen vanligvis med avgrensning og fastsettelse av mønstre for å lage vollene, men som oftest overvåker vi bare dette. Dette er det viktigste stadiet i byggingen, og det må gjøres nøyaktig. Hvis noe ikke går som vi ønsker, mister vi tid til korrigeringer senere. Etter fyllingene setter vi opp forskalingen og starter armeringen. Til armeringen bruker vi nå automatiske bindemaskiner, noe som kanskje er en dyrere løsning, men som gjør hele prosessen mye raskere og påvirker kvaliteten på utførelsen. Dette er ganske viktig, for bare det å forme armeringen til de komplekse formene på hindrene er ganske tidkrevende. Når armeringen og forskalingen er klar, er det tid for det viktigste trinnet i hele konstruksjonen - nemlig sprøytebetong. Trykket i slangene er ganske høyt (rundt 200 bar). Under støpingen må alle vite hva de har ansvar for. I denne prosessen er det viktig å ha kontroll på følelsene, for nervene er uunngåelige.... Drivkraften bak arbeidet er et sammensveiset og stødig team som rett og slett vet hva de gjør. Betongen vi bruker i byggingen er ganske spesifikk og må \"læres\". Så å si hvert eneste prosjekt får vi en litt forskjellig betongblanding, og det skyldes en rekke faktorer knyttet til forholdene på stedet. Hovedoppgaven vår er da å observere hva som skjer med betongen allerede under sprøytingen, slik at vi kan begynne å bearbeide den på riktig tidspunkt. Noen ganger går det bare to timer fra støpingen til den siste platen er lagt, og det er et svært fysisk intensivt arbeid. Jeg tror alle som har jobbet med betong vet at ting kan variere. I både den første og den andre situasjonen avsluttes sparklingen med impregnering av betongen, noe som beskytter den mot for stort fukttap, også mot å ta opp fuktighet. Skål før du støper betongen, eller roen før stormen! Fortell oss noe om prosessen med å lage en skatepark. Hvordan ser det ut i praksis? Det tar ca. 2 måneder å bygge en skatepark for mellomstore anlegg. Store skateparker er omtrent 6 måneders arbeid for byggherrer. Så mye mer eller mindre vil byggingen i Minsk Mazowiecki ta, der vi allerede er etter den første støpingen. Der skal det bygges en kuppel, som blir en av de mest interessante hindringene på dette anlegget og i hele Polen. Hvis noen lurer på om de skal prøve seg på Techramps, kan jeg anbefale det på det sterkeste! Jeg har vært innom noen selskaper i mitt liv, men når det gjelder behandling av ansatte og arbeidsforhold, er Techramps det beste! Det er et godt team i Concrete Team som du kan lære mye av, men som sagt er arbeidet krevende. Joanna Gęborska Vil du bli en del av Techramps Concrete Team? Søk her.